ඇල්බට් අයින්ස්ටයින් ජර්මනියේ උපත ලද සෛද්ධාන්තික භෞතික විද්යාඥයෙක් විය. ඔහු සිය සාපේක්ෂතා වාදය හා ස්කන්ධ - ශක්ති තුල්යතාව ( E = mc2) සමීකරණය සඳහා වඩාත් ප්රසිද්ධ වී ඇත. අයින්ස්ටයින් “ඔහුගේ සෛද්ධන්තික භෞතික විද්යාව සදහා වු සේවය හා විශේෂයෙන්ම ප්රකාශ විද්යුත් ආචරණ නියම වල සොයා ගැනීම්” නිසා 1921 දී භෞතික විද්යාව සදහා වු නොබෙල් ත්යාගයෙන් පිදුම් ලැබීය.
යාන්ත්ර විද්යාව සහ විද්යුත් චුම්භකත්වය නැවත සම්බන්ධ කරමින් ඉදිරිපත් කළ විශේෂ සාපේක්ෂතාවාදය සහ නව ගුරුත්වාකර්ෂණ වාදයකට නිර්මාණය කරමින් සාපේකෂතාවාදී මූලධර්ම ඒකාකාරී නොවන චලිතවලට ද අදාල කරමින් ඉදිරිපත් කළ සාමාන්ය සාපේක්ෂතාවාදය ද භෞතික විද්යාවට අයින්ස්ටයින් දැක්වු ප්රධාන දායකත්වන් වේ. ඔහු දැක්වූ අනෙකුත් දායකත්වයන් අතරට සාපේක්ෂවාදී තාරකා විද්යාව, විශ්ව න්යාය විද්යාව, කේශික ක්රියාව, අවධි උපලනය, ස්ථිතිමය යාන්ත්ර විද්යාවේ ගැටළු හා ඒවායේ ක්වොන්ටම්විද්යාත්මක යෙදීම්, අණුක බ්රවුනිය චලිතය පිළිබඳ විවරණය, සංක්රමණ සම්භාවිතාව, ඒක පරමාණුක වායු පිළිබඳ ක්වොන්ටම්වාදය, අඩු විකිරණ ඝනත්වයක් සහිත ආලෝකයේ තාප ගුණ (මෙය ෆෝටෝන වාදයයට මුලික පදනම විය) උත්තේජිත විමෝචනය ඇතුලත් විකිරණ වාදය, ඒකීකෘත ක්ෂේත්රවාද සංකල්පය, භෞතික විද්යාවේ ජ්යාමිතිකකරණය ආදිය අයත්ය.
ඇල්බට් අයින්ස්ටයින් පල කළ ප්රකාශන අතරට විද්යාත්මක පත්රිකා /නිබන්ධන පනහකට වැඩි ප්රමාණයක් ද විද්යාත්මක නොවන පොත්පත් අයත් වේ. භෞතික විද්යාව සම්බන්ෂධ පිරිස් අයින්ස්ටයින් පුජක තත්වයේ ලා සලකන අතර 1999 දී “ටයිම්” සගරාව මගින් ඔහු “ශතවර්ෂයේ මිනිසා” වශයෙන් නම්කරන ලදී. ඔහුගේ නම ගැලීලියේ ගැලීලි, අයිසැක් නිවුටන්, චාල්ස් ඩාවින් වැනි විද්යාඥයන්ගේ නම් අතර ඔවුන් ද පවා අභිබවා යන තරම් විශිෂ්ඨ විද්යාඥයෙක් ලෝක ඉතිහාසයේ සුප්රසිද්ධම විද්යාඥයා වන්නේ ද ඇල්බර්ට් අයින්ස්ටයින්මය. වර්තමාන සංස්කෘතිය තුල “අයින්ස්ටයින්” යන්න විශිෂ්ට බුද්ධිමතා යන වචනයට සමාන පදයක් වශයෙන්ද භාවිතා වේ.
-
He
daydreamed and contemplated
Who has the right to say what is absentmindedness and what
is pure genius? What others labeled as forgetful or even spacey, Einstein knew
to be some of his most insightful, creative brainstorming sessions.
-
He Rubbed
Shoulders with the Best and Brightest
Especially after his reputation became known, Einstein
sought out the instruction and mentorship of the smartest people in his field,
like Max Planck. If he didn’t get to know these people personally, he studied
their writing and research.
-
Einstein
Cross-Trained
He learned to play the violin well and loved the
mathematical structure of music. He used music as a “psychological safety
valve” throughout his life.
-
He Trusted His Own Curiosity
One legendary story says that his father gave him a compass
when he was five years old. After lengthy observation, Einstein figured out
that some outside force was acting on the needle to keep it pointed in the same
direction.
-
He
Maintained a Deep Suspicion of Educational Authority
Too many teachers, even in our day, feel you should believe
what they say because, “I said so.” While they claim that “thinking for
yourself” is part of the curriculum, their own biases and the school system’s
structure discourage independent thought.
-
Einstein
Nourished a “Radical Inquiring Attitude”
A Chinese proverb reads, “He who asks a question is a fool
for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever.” True
learning requires exploring assumptions and other facts that many take for
granted.
-
Einstein
Designed His Own Curriculum
He had friends at the university take notes in class for him
while he was away reading his preferred “extracurricular” books or journals on
physics and mathematics.
-
He Relied
on Faith to Learn
Einstein’s faith was that by inquiry and discipline you
could learn things about invisible objects or phenomena. His “God” was not
arbitrary and conformed to natural, discoverable laws.
-
He Avoided
Preoccupation with Trivial Things in Life
How much time would Einstein spend on YouTube or Facebook if
he were around today? His mind reverted consistently to “exploring and
understanding the physical world.” What do you think about when you have
nothing else to think about? Einstein’s discoveries didn’t come easily; they came
from discipline!
-
Einstein
Was an Autodidact
As one biographer (Ronald W. Clark) wrote, he
“found his real education elsewhere, in his own time.” Schooling provided the
basic building blocks of language and concepts, but Einstein’s initiative took
his learning far beyond the limits of academics. So we see that Einstein
maintained a habit of making his own decisions about what he would read and
study. He didn’t let other people make those decisions for him.
Comments
Post a Comment
Add a comment.........